چرا بازار مرغ باثبات است؟
به گزارش اقتصاد معاصر؛ نگاهی به روند قیمتی مرغ نشان میدهد که در سال ۱۳۹۲، قیمت این کالای اساسی ۶ هزار و ۱۵۰ تومان بود و در تیر ۱۴۰۰ با رشد ۳۵۹.۷ درصدی به قیمت ۲۸ هزار و ۲۷۲ تومان رسید. این در حالی بود که وضعیت بازار کالاهای اساسی همچون مرغ، روغن و برنج وضعیت نابسامانی داشتند و کمبود عرضه موجب تشکیل صف های طولانی شده بود.
پس از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، بهبود وضعیت بازار گوشت مرغ در اولویت قرار گرفت. تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی منجر شد تا وضعیت تولید بهبود یافته و با افزایش جوجه ریزی کمبودی در تامین بازار رخ ندهد.
اکنون ماهانه حدود ۱۵۰ میلیون جوجه یکروزه تولید میشود. بررسیهای نشان میدهد که میانگین قیمت جوجه یکروزه در بازار، ۲۰ هزار تومان به علاوه ۲۰ درصد افزایش یا کاهش قیمت تعیین شده است. این بدین معنا بوده که قیمت جوجه یکروزه گوشتی بر حسب تنوع نژاد و سن بین ۱۳ الی ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.
همچنین روند افزایش جوجهریزی موجب شده تا وضعیت عرضه و تقاضا در وضعیت تراز قرار گرفته و بازار پاسخگوی نیاز مصرفکنندگان باشد. از همینرو قیمت مرغ زنده روند کاهشی به خود گرفته و برخلاف کاهش حجم جوجهریزی تیر ماه در استانهای گرمسیر، تاثیرات منفی گریبان بازار را نگرفت. آمارها نشان میدهند که حجم جوجهریزی در ماههای اخیر، ۱۰ تا ۱۲ میلیون قطعه مازاد بر نیاز ماهانه کشور بوده است.
گفتنی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، عرضه گوشت طیور در خرداد ماه به بیش از ۲۱۷ هزار تن رسید که گوشت مرغ با ۲۱۰ هزار تن، ۹۷.۲۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضهشده را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر قیمت مرغ در بازار وضعیت مطلوبی داشته و از آرامش برخوردار است، به طوریکه قیمت مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ ۸۰ هزار تومان و هر کیلوکرم مرغ زنده نیز ۵۸ هزار تومان است که نرخ آن از سال گذشته هم پایینتر و میانگین ۵۵ هزار تومان در کشور است.
پتانسیلی که وجود دارد
اکنون بازار مرغ کشور توانایی صادرات را نیز پیدا کرده است. از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷ هزار تن مرغ توسط اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران انجام شده است، این در حالی بوده که به دلیل مازاد تولید، توانایی و پتانسیل صادرات ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن مرغ وجود دارد اما بازار هدف این محصول هنوز نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند. نگاهی به مقاصد صادراتی موکد این گزاره است.
عراق به عنوان اصلیترین مقصد مرغ ایران شناخته میشود، در صورتی که خود، مرغ گوشتی تولید میکند. همچنین این کالا از سوی کشورهایی نظیر برزیل و ترکیه نیز با قیمتهای پایینتر به عراق وارد میشوند. در همین راستا اگر ایران بخواهد بازار مرغ خود را حفظ کند، باید در جهت توسعهگرایی بازارهای مقصد صادراتی خود حرکت کند.